Springer dine medarbejdere begejstret ud af sengen om morgenen?
Ledelse har i årtier været præget af fokus på bundlinjen. Men ikke mange mennesker slår dynen begejstret til side om morgenen for at tage på arbejde og skabe profit til deres virksomhed.
Jeg tror på, at verden har brug for en radikal ændring i måden, vi leder vores virksomheder og medarbejdere på.
Og jeg tror på, at når vi skaber en ledelseskultur med fokus på mening og menneske først… så opstår der magi.
Som både medarbejdere, kunder, leverandører OG bundlinje nyder godt af.
6. april 2022
Fortidens ledelsefokus
I mange årtier har ledelse og virksomhedsdrift været præget af et primært fokus på bundlinjen. Hele formålet med at drive virksomhed har været at skabe profit og at stræbe efter kontinuerlig økonomisk vækst. Bundlinjen har altså været målet i sig selv.
Det har også betydet, at alle øvrige tiltag, indsatser og fokusområder i virksomhederne er blevet vurderet og prioriteret ud fra deres evne til at maksimere virksomhedens profit.
Det her fokus hører til fortidens ledelse.
Lad mig skynde mig at understrege:
Bundlinjen er selvfølgelig vigtig at have fokus på i en virksomhed. Og er afgørende for, om virksomheden stadig eksisterer næste år. Og næste år…
Springer dine medarbejdere begejstret ud af sengen om morgenen? Og gør du selv?
Problemet er, at der ikke er ret mange mennesker, der slår dynen begejstret til side en mørk og kold morgen – for at tage på arbejde og maksimere profitten og afkastet til virksomhedens ejere eller aktionærer. Det inspirerer og engagerer ikke rigtig at skulle arbejde med bundlinjen som formål.
På samme måde inspirer og engagerer det heller ikke optimalt, når virksomhedens nyeste strategiske tiltag, fx kundefokus, forklares med ”det vil styrke vores bundlinje”.
Eller når helt nye produktlanceringer til helt nye markeder forklares med ”det kan skabe større indtjening for os”.
Det kan da helt sikkert skabe større indtjening. Men hvorfor? Hvad skal den ekstra indtjening bruges til?
Og når virksomheden så en dag kommer og præsenterer det seneste tiltag inden for medarbejdertrivsel (det kunne fx være ”NU må I gerne arbejde hjemmefra”)… så vil ledelsen selvfølgelig IKKE eksplicit forklare det med ”for vi tror på, at det vil øge jeres performance og dermed maksimere vores profit”.
Men det behøver ledelsen heller ikke forklare.
Det kan medarbejderne sagtens gennemskue og mærke!
Fremtidens ledelsesfokus
I den omvendte verden… i de virksomheder, der ledes med fokus på mening og menneske FØR bundlinje… der er det øverste formål for virksomheden at udrette noget meningsfuldt FOR og SAMMEN MED mennesker.
Her er bundlinjen et MIDDEL til, at virksomheden kan gøre mere af det, den er her for at skabe eller udrette.
Det betyder på ingen måde, at alle virksomheder nu skal have som formål at kurere kræft eller udrydde al sult i verden. Meningsfuldhed kommer i alle størrelser og sammenhænge.
Og mennesker… ja de er den centrale faktor i enhver virksomhed.
Det er mennesker, der får formålet til at leve – og får virksomheden til at skabe og udvikle.
I hvor høj grad, der skabes og udvikles, afhænger dog af, om medarbejderne står op om morgenen til et bundlinje-fokus – eller til et fokus på mening og menneske.
Bare fordi
De virksomheder og ledere, der har fokus på mening og menneske FØR bundlinjen, de behandler deres medarbejdere med respekt, omsorg og interesse. De ser ikke deres medarbejdere som tandhjul eller er en ”ressource”. De ser dem som mennesker.
IKKE fordi de ved, at det løfter performance og dermed skaber endnu større effekt på bundlinjen (selv om at det gør det!).
De gør det bare fordi!
Fordi det er det rigtige at gøre.
Fordi det er at være et ordentligt menneske.
Og fordi det løfter glæden og trivslen for ALLE. Både medarbejderne og ledernes selv.
Det er her, de magiske resultater skabes!
Men lad nu ikke resultaterne være motivationen for at ændre jeres ledelses- og virksomhedskultur. For så er vi tilbage igen ved, at forklaringen og motivationen bag hvert et tiltag er bundlinjen.
Tandhjul vil ikke kunne mærke jeres intention bag. Men det kan dine medarbejdere!
Og så udebliver de magiske resultater.
Giver ovenstående MENING for dig?
Og er du nysgerrig på, hvordan du som leder eller virksomhedsejer skaber en bæredygtig arbejdskultur for dit team eller virksomhed – hvor du og dine medarbejdere går begejstret på arbejde, og hvor der er plads til, at I alle bruger jer selv optimalt – så lad os tage en snak!
mail@heidicollin.dk || +45 40300191